Vädret i Luleå

klart.se

torsdag 21 september 2017

Min första rulltårta

Yes, idag leker jag hemmafru igen! Förutom rulltårteförsöket så tvättas det även ;)


Köpte en liten form på Ikea i helgen som jag var tvungen testa. Hittade ett recept på Ica som jag bara bytte ut mjölet till glutenfri mjölblandning. Och gjorde lite mindre av eftersom min form var mindre än den som receptet använde. Blev nog inte riktigt rätt... undergräddad dessutom men lossnade lätt och var mjuk och fin att rulla ihop.

2 ägg
1 dl strösocker
1,3 dl mjöl
1 tsk bakpulver (knappt)
230 grader
5 min



Gjorde även min favvosockerkaka i min lilla form. Receptet från förpackningen på potatismjöl men bara 2 ägg istället för 4. Klockren!

La äppelskivor och lite pärlsocker i botten på formen och som färdig delade jag den och hällde över Mary-Elsyfyllning mellan. Mer pärlsocker och lite lite kanel uppepå. En Mary-Elsy-sockerkaka med andra ord.


I tisdags åkte Sally och jag in till Luleå och hängde med Sofia lite och igår tog vi både Storheden och promenad med lilla Otilia i Boden. Kanske därför Sally sov från tiotiden till kvart i sex i morse. Synd att jag själv var tvungen gå upp vid tre och kissa... haha!

- Ida -

Inga kommentarer: