Vädret i Luleå

klart.se

torsdag 5 oktober 2017

Glutenfri kanelbullekaka

Enkel och snabbt att gör den också! Såg receptet på fejjan i sånt där inlägg där de filmar jättesnabbt och visar hur man gör. Passade perfekt eftersom jag hade ångest hela dagen för att jag ville men inte riktigt vågade börja med en vanlig bulldeg med lilla donnan. Sen att det var både kanelbullens dag igår OCH Sallys "3-månadersdag" så fick Marcus och jag en bra ursäkt till att gofika mitt i veckan.




3 dl strösocker
2,5 dl mjöl
1 msk kardemumma (mortlade kärnor)
200 g smält smör
Salt
4 ägg

Rör ihop och häll i kakform

50 g smält smör
2 msk strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 msk kanel

Rör ihop och ringla över smeten i kakformen

185 grader
25 min

Vi åt med vispad grädde men tror att vaniljvisp skulle vara lika gott till. Kanske med lite äppelbitar nerpluppade i kaksmeten också. Mums!

Kanske inte var det mest lyckade att baka smör- och sockergott igår... jag som faktiskt börjat gå ner lite i vikt. Inte nu några storslagna siffror men 1 kg under september får jag väl ändå säga ok till. Jag har ju inte gjort några direkta ansträngande försök utan eg bara ätit upp alla godispåsar vi hade hemma och försökt låta bli köpa nya! 😜




För tv-flickan så går det också hyfsat framåt. Fått 3-mån vaccin och vägde 5220 förra veckan. Lite grinig just nu och kan inte bestämma sig hur hon vill somna, igår var det tvärt om! Började med att sova hela natten till kl 6, sen till 9 och resten av dagen sittandes med mig framför playlists och korrar till dansevent.

Hopplöst försöka blogga med henne i famnen, skitsur varje gång

- Ida -

Inga kommentarer: