Vädret i Luleå

klart.se

onsdag 18 oktober 2017

Morgonfrost



Första morgonen med frost ute, iaf när jag är vaken, var visst minusgrader för en vecka sen ungefär. Så sjukt fint med solen som skiner igen, har ju varit rätt dåligt med det men igår när det också knappt blåste så hann jag och Sally vara ute och kratta. Idag får vi nog kratta upp lövhögarna i sopsäckar. Har inte bestämt var vi ska ha komposthörnan, bakom garaget där den syns minst men där vi eventuellt gör en bad- och myshörna eller ute vid vägen där den syns mer men där jag vill ha en liten odlingshörna?


Förra veckan åkte jag och Sally upp till Porsi, passade på att fira moster Mia som fyllde år. Jag och mamma hade bakat kanelbullekladdkakan, vispat grädde och kokat kaffe som vi promenerade över med efter det pojkarna åkt till skolan och bjöd på "fika på sängen". Blev en miss när vi skulle göra en ny kanelbullekaka förresten och rörde ihop även det där som man ska ringla ovanpå. Rätt fränt att det blev en pepparkakskaka då. Alltså exakt likadan men smakade så olika ändå haha!



Senare på dagen åkte vi över till Västabäcken och stängde för vintern där. Mamma och Maria hade redan städat så det gick rätt fort. Undra när vi ska komma ihåg att köpa en ny, tjock presenning till utebordet? haha, den är rätt illa däran nu!

Hade förresten varit en ren som fastnat i ankaret vi har till nätet som dragit runt med den över gräsmattan. Stackaren. Tänk om han hade fastnat och trasslat in sig och tillslut dött..


Fick själv så påfyllt med energi av allt vi gjorde. Sally kom på att det är rätt skönt att sova i vagnen när man bäddat ner henne i voksipåsen så under tiden har jag kunnat pyssla med lite ditt och datt. Jag hann hjälpa mamma dra undan de sista lövhögarna och kvistade granen runt bodan. Hann också över till syster och titta i hennes lilla butiksbod. Letar något högt att ha i våra vardagsrumsfönster men kan inte bestämma mig för vilken stil riktigt. Blev två vita hållare för marschaller istället, eller för blommor beroende på säsong. Ska se om jag kan få upp dom idag förresten. Kanske måste be Marcus fixa något stålspett/pinne så de kommer upp lite högre. Ska bli kul att fixa på gården allt eftersom också, måste bara få klart en plan över hur jag vill ha det!

Trillade ner nån liten bagge när jag bökade i granen, undra hur många som hamnade i mitt hår... ;)

- Ida -

Inga kommentarer: