Vädret i Luleå

klart.se

lördag 2 december 2017

Glutenfri fillimpa

Igår hade jag och Sally besök av moster Mia som kom innan ens Sally klivit upp. Och vad passar inte bättre då än att bjuda på second breakfast med nybakade scones! Har testat några gånger tidigare och de blir väldigt torra och lite fadda i smaken när man gör dem glutenfria så morgonen till ära hade jag förberett med ett filpaket. Lät först filen svälla med lite psysalismjöl (5-10 minuter bara) medan jag blandade ihop det övriga. Blev så himla fluffigt och gott och dessutom kunde jag forma och rulla sconesen riktigt fina.

Men! Utav resten av filpaketet testade jag göra en fillimpa, receptet från Året Runts hemsida. Smakar väldigt likt Taimis kaffelimpa men ska jämföra recepten vid senare tillfälle. Den här blev iaf riktigt god plus enkel att baka så den kommer vi testa fler gånger. Kanske med lite smakvariationer som tex torkade aprikoser.


4 dl filmjölk (laktosfri)
1/4 dl sirap (mörk men jag hade ljus)
3/4 dl lingonsylt
Rör ihop dessa tre i en stor skål.

1 tsk salt
2 tsk bikarbonat
1 dl linfrön (jag tog 1/4 dl chiafrön och en näve valnötter som jag hackade grovt)
2 dl havregryn (glutenfria)
5 dl glutenfri mjölmix (använde Semper glutenfri ljus mix)
Blanda alla torra ingredienser i egen skål och häll över i filbunken samtidigt som du rör så kommer mjölmixen att blandas ordentligt utan att klumpa ihop som klister.
Häll degen i en avlång bakform (1½ liter) som är klädd med smörpapper.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 55-60 minuter på 175 grader.

Hoppas det smakar!

- Ida -

Inga kommentarer: