Vädret i Luleå

klart.se

måndag 15 januari 2018

Baconinlindade laxspett med sötpotatis

Idag är det trettondagsafton och enligt "tradition" är det finmiddag för Marcus och mig. Om nu tredje året i rad kan innebära tradition.. .. haha.

Sally och jag satt vakna inatt och planerade menyn (hon har nu varit inne i en nattuggleperiod värre än mig själv).
Till förrätt åt vi nybakade fröknäcke med brie, tapenad och pimientos. 


Sedan åt vi baconinlindade laxspett med ugnsbakad sötpotatis och blomkål. Helt galet gott!


Ugnen på 200 grader.
Första plåten med sötpotatis och blomkål vilka jag ringlade olja över, flingsalt och svartpeppar. 
30 min i ugnen.


När 30 min hade gått satte vi in plåten med laxspetten i 5 min och då blev allt klart samtidigt!

Lindade bacon och laxkuber på spetten, pillade in lite färsk rosmarin under baconet. Saltade och pepprade samt droppade lite soja över varje fiskkub.

Till fisken drack vi ett glad vitt vin med en lax på etiketten (dimension, chardonnay). Hade även ett mousserande alkoholfritt vin (rawsons retreat, också chardonnay) men laxvinet gjorde sig faktiskt mkt bättre. Riktigt oljigt vitt vin.

- Ida -

Inga kommentarer: